Eerste recensies van ‘Zwarte schuur’: ‘Schilderachtig proza’ ‘Monumentale roman’ ‘Grootse nieuwe roman’

terug naar overzicht

‘Een schrijver die je soeverein en moeiteloos weet te interesseren voor zijn verhaal. (…) Oek de Jong zoekt, op een manier die nieuw is in zijn oeuvre, naar een antwoord op de vraag wat een mens bepaalt (…)  Een van de grote kwaliteiten van Zwarte schuur: de levendigheid.●●●● ’ – Thomas de Veen in NRC Handelsblad

‘Schilderachtig proza. (…) Een compleet bestaan weergegeven in een filmisch gemonteerde reeks betekenisvolle momentopnamen, geschreven in zintuiglijke zinnen die nooit de aandacht op zich vestigen met opzichtige metaforen of imponerend bedoelde woordacrobatiek. (…) De verwarring van het seksueel ontwaken beschrijft De Jong ook nu ijzersterk, met dorpsmeisje Matty Tramper als uitdagend ‘object’ van nauwelijks te hanteren gevoelens. (…) Razend knap én voor hem nieuw terrein is hoe De Jong de eb-en-vloed-bewegingen binnen een lange relatie weet te schetsen. Hoe hij de onzekerheden, jaloezieën en ergernissen vanuit beider perspectief invoelbaar maakt, de kracht en kwetsbaarheid van zo’n verhouding toont. Zoals er naast vertrouwde elementen meer ‘nieuws’ in deze rijke roman is te vinden, uiteraard.’ – Dirk Jan Arensman in VPRO gids

‘In Zwarte schuur geeft Oek de Jong mogelijke antwoorden op de vraag wat familie precies is, en wat het met je doet. Een incident uit de jeugd van de hoofdpersoon blijft hem de rest van zijn leven achtervolgen. (…) dat is een van de hoofdthema’s van deze rijke roman. (…) Hij is een romancier die uitblinkt in minutieuze beschrijvingen met veel kleurrijke details. Hij is een schrijver met een ongemeen scherpe blik. (…) Oek de Jong [blijft] in deze monumentale roman tot op het laatst spelen met de verwachting van zijn lezer.’ – Thomas van den Bergh in HP/De Tijd

‘De grootse nieuwe roman van Oek de Jong, Zwarte schuur, is het verhaal van de ondergang en wederopstanding van een scheppend mens. (…) Met heldere, zelfverzekerde pen zet De Jong het drama onmiddellijk op scherp. (…) Oek de Jong heeft een fijne sensibiliteit voor details, uiterlijkheden, geuren, de kleine dingen die een stemming of sfeer bepalen of sturen. Hij schrijft zeldzaam beeldend en toch kraakhelder, zonder gezochte vergelijkingen. (…) Je kunt hem niet bepaald voor de voeten werpen dat hij niet goed naar vrouwen zou kijken, ze niet zou ‘kennen’, voor zover ze een soort vormen. (…) Zwarte schuur is een vreemde leeservaring, ouderwets verzengend en meeslepend, die ook de lezer weerloos stemt. (…) Met zijn verklarende psychologie en zijn dwingende vertelmodus richting loutering schreef Oek de Jong opnieuw een instant klassieke roman waarvan je bijna verbaasd bent dat die nog zo geschreven kan worden.’- Marja Pruis in De Groene Amsterdammer

‘Een epische vertelling. Je voelt het schemeren van grotere menselijke oerinstincten: agressie, erotiek, perversiteit. (…) De kracht van Oek de Jong is dat hij het leven weet te beschrijven in al zijn ruwheid en onbehouwenheid maar ook in zijn ingekeerdheid en schoonheid. (…) Een memorabel boek waarvan je het geheim niet ontraadselt.’ – Rob Schouten in Trouw

‘Oek de Jong gaat met huwelijksroman Zwart schuur door op het imponerende pad van Pier en oceaan. (…) Een kluisterende roman, een rauwe tragedie zonder voor- of naspel. (…) Het innerlijke drama stuwt De Jongs verhaal groots voort, geeft het een bijna ondraaglijke geladenheid.’ – Jeroen Vullings in Vrij Nederland

‘Meeslepend, soms adembenemend, verbluffend inzichtelijk en echter dan de meeste dagen in je leven. (…) Simpele, heldere zinnen die complexe troebele motieven onthullen. (…) Bijna 500 pagina’s lang beeldt de Jong zijn personages en hun relaties haarscherp af en tegelijkertijd diept hij ze in vrijwel elke scène uit. (…) Een overduidelijke meester in het vak.’ – Dries Muus in Het Parool

‘Schitterende roman over de verwerking van een jeugdtrauma. (…) Literatuur in optima forma:  weggelaten wat weggelaten kon of moest worden en de lezer in een ijzeren greep houdend. (…) De structuur van de roman  is helder, net als de directe en eenvoudige stijl. De inhoud is spannend. Gelukkig dat zulke romans nog geschreven worden. Zwarte schuur is één van de beste romans van 2019 die ik tot nu heb gelezen.’ – Cees van der Pol op Scholieren.com

‘Een zaligheid om te lezen’ – Nicky Aerts, VRT Radio Pompidou

‘De Jong is een trefzeker, bijna kalme stilist, schrijvend vanuit een geconcentreerde rust. Hij schrijft zo helder en doorzichtig, dat je soms niet merkt dat je leest. Tegelijk gaat zijn werk, en zeker ook deze nieuwe titel, over felle dramatiek, over geweld en pijn, schuld en straf, over afgronden in de ziel van de personages. (…) Zwarte schuur is een sterke roman.’ – Tjerk de Reus, Friesch Dagblad

‘Zeven magische jaren na het bekroonde Pier en oceaan, verblijdt Oek de Jong ons opnieuw met een klassiek epos van bijna vijfhonderd pagina’s. Een cadeau, want Zwarte schuur is het geesteskind van een schrijver die kennelijk nog altijd de wind in de zeilen heeft. (…) Zwarte schuur is een roman over de lange tentakels van schuld en de zinderende kracht van een grote liefde.’ – Jelle van Riet, de Standaard

‘Het is een dik, meeslepend en spannend boek. Heerlijk! (….) Ik heb Zwarte schuur met gretigheid en plezier verslonden.’ – Gijs Groenteman in Kunststof radio

Zwarte schuur is een klassieke roman die put uit de wereld van vandaag (…). Het is een ingenieus bouwwerk van een bekwaam constructeur. Het is een zoektocht vol verrassingen naar wat er speelt in de diepere krochten van de kunstenaar Maris Coppoolse. ‘Een boek missen als je het uit hebt,’ schreef Oek de Jong eens, ‘dat is de mooiste liefdesverklaring aan een roman.’ Ik mis Zwarte schuur.’ ★★★★ – Mark Schaevers, Humo