Media

Over Man zonder rijbewijs

Luister hier de podcast Met Groenteman in de kast over het schrijfproces van Man zonder rijbewijs terug.

Luister of kijk hier het interview van Mieke van der Weij met Oek de Jong in Nieuwsweekend terug.

‘In zijn vermakelijke en ontroerende memoir Man zonder rijbewijs doet De Jong beeldend verslag van zijn tochten door de stad in de lesauto.’ – Lieke Kézér in Trouw (lees het artikel hier).

‘(…) de beelden die De Jong oproept en die zo overtuigend zijn dat ze niet verzonnen lijken, maar rechtstreeks uit de realiteit op papier getransponeerd. (…) Het brengt de schrijver dichterbij dan ooit.’ – **** Bo van Houwelingen in de Volkskrant (lees het artikel hier).

 

Over Zwarte schuur

‘Schilderachtig proza. (…) Een compleet bestaan weergegeven in een filmisch gemonteerde reeks betekenisvolle momentopnamen, geschreven in zintuiglijke zinnen die nooit de aandacht op zich vestigen met opzichtige metaforen of imponerend bedoelde woordacrobatiek. (…) De verwarring van het seksueel ontwaken beschrijft De Jong ook nu ijzersterk, met dorpsmeisje Matty Tramper als uitdagend ‘object’ van nauwelijks te hanteren gevoelens. (…) Razend knap én voor hem nieuw terrein is hoe De Jong de eb-en-vloed-bewegingen binnen een lange relatie weet te schetsen. Hoe hij de onzekerheden, jaloezieën en ergernissen vanuit beider perspectief invoelbaar maakt, de kracht en kwetsbaarheid van zo’n verhouding toont. Zoals er naast vertrouwde elementen meer ‘nieuws’ in deze rijke roman is te vinden, uiteraard.’ – Dirk Jan Arensman in VPRO gids

‘In Zwarte schuur geeft Oek de Jong mogelijke antwoorden op de vraag wat familie precies is, en wat het met je doet. Een incident uit de jeugd van de hoofdpersoon blijft hem de rest van zijn leven achtervolgen. (…) dat is een van de hoofdthema’s van deze rijke roman. (…) Hij is een romancier die uitblinkt in minutieuze beschrijvingen met veel kleurrijke details. Hij is een schrijver met een ongemeen scherpe blik. (…) Oek de Jong [blijft] in deze monumentale roman tot op het laatst spelen met de verwachting van zijn lezer.’ – Thomas van den Bergh in HP/De Tijd

‘De grootse nieuwe roman van Oek de Jong, Zwarte schuur, is het verhaal van de ondergang en wederopstanding van een scheppend mens. (…) Met heldere, zelfverzekerde pen zet De Jong het drama onmiddellijk op scherp. (…) Oek de Jong heeft een fijne sensibiliteit voor details, uiterlijkheden, geuren, de kleine dingen die een stemming of sfeer bepalen of sturen. Hij schrijft zeldzaam beeldend en toch kraakhelder, zonder gezochte vergelijkingen. (…) Je kunt hem niet bepaald voor de voeten werpen dat hij niet goed naar vrouwen zou kijken, ze niet zou ‘kennen’, voor zover ze een soort vormen. (…) Zwarte schuur is een vreemde leeservaring, ouderwets verzengend en meeslepend, die ook de lezer weerloos stemt. (…) Met zijn verklarende psychologie en zijn dwingende vertelmodus richting loutering schreef Oek de Jong opnieuw een instant klassieke roman waarvan je bijna verbaasd bent dat die nog zo geschreven kan worden.’- Marja Pruis in De Groene Amsterdammer

‘Een epische vertelling. Je voelt het schemeren van grotere menselijke oerinstincten: agressie, erotiek, perversiteit. (…) De kracht van Oek de Jong is dat hij het leven weet te beschrijven in al zijn ruwheid en onbehouwenheid maar ook in zijn ingekeerdheid en schoonheid. (…) Een memorabel boek waarvan je het geheim niet ontraadselt.’ – Rob Schouten in Trouw

‘Oek de Jong gaat met huwelijksroman Zwart schuur door op het imponerende pad van Pier en oceaan. (…) Een kluisterende roman, een rauwe tragedie zonder voor- of naspel. (…) Het innerlijke drama stuwt De Jongs verhaal groots voort, geeft het een bijna ondraaglijke geladenheid.’ – Jeroen Vullings in Vrij Nederland

‘Meeslepend, soms adembenemend, verbluffend inzichtelijk en echter dan de meeste dagen in je leven.  (…) Simpele, heldere zinnen die complexe troebele motieven onthullen. (…) Bijna 500 pagina’s lang beeldt de Jong zijn personages en hun relaties haarscherp af en tegelijkertijd diept hij ze in vrijwel elke scène uit. (…) Een overduidelijke meester in het vak.’ – Dries Muus in Het Parool

‘Een zaligheid om te lezen’ – Nicky Aerts, VRT Radio Pompidou

‘De Jong is een trefzeker, bijna kalme stilist, schrijvend vanuit een geconcentreerde rust. Hij schrijft zo helder en doorzichtig, dat je soms niet merkt dat je leest. Tegelijk gaat zijn werk, en zeker ook deze nieuwe titel, over felle dramatiek, over geweld en pijn, schuld en straf, over afgronden in de ziel van de personages. (…) Zwarte schuur is een sterke roman.’ – Tjerk de Reus, Friesch Dagblad 

‘Zeven magische jaren na het bekroonde Pier en oceaan, verblijdt Oek de Jong ons opnieuw met een klassiek epos van bijna vijfhonderd pagina’s. Een cadeau, want Zwarte schuur is het geesteskind van een schrijver die kennelijk nog altijd de wind in de zeilen heeft. (…) Zwarte schuur is een roman over de lange tentakels van schuld en de zinderende kracht van een grote liefde.’ – Jelle van Riet, de Standaard

‘Het is een dik, meeslepend en spannend boek. Heerlijk! (….) Ik heb Zwarte schuur met gretigheid en plezier verslonden.’ – Gijs Groenteman in Kunststof radio

Zwarte schuur is een klassieke roman die put uit de wereld van vandaag (…). Het is een ingenieus bouwwerk van een bekwaam constructeur. Het is een zoektocht vol verrassingen naar wat er speelt in de diepere krochten van de kunstenaar Maris Coppoolse. ‘Een boek missen als je het uit hebt,’ schreef Oek de Jong eens, ‘dat is de mooiste liefdesverklaring aan een roman.’ Ik mis Zwarte schuur.’ **** – Mark Schaevers, Humo

 

Over Het visioen aan de binnenbaai

‘Wat zijn de inspiratiebronnen van schrijver Oek de Jong? In ‘Het visioen aan de binnenbaai’ bundelde hij essays bij wijze van ‘zelfportret via het werk van anderen’’. Lees het volledige interview hier.

‘Ik was een beetje jaloers op De Jong. Om zijn onbekommerde aandacht voor waar hij het over wilde hebben. Het is net alsof zijn essays zich helemaal niet schuldig voelen, maar zich juist volstrekt natuurlijk openstellen voor kunst en kunstenaars, voor de stijl waarin observaties worden gedaan en voor de manier waarop kunst op hem inwerkt. En door die onbekommerde belangstelling voel je meteen de enorme rijkdom, de menigvoudigheid, de sensationele verscheidenheid van de wereld.’ – Marjoleine de Vos, NRC Handelsblad (lees het artikel hier).

‘De Jong toont zich in Het visioen aan de binnenbaai een erudiete en toch amusante verteller – wie van de Julian Barnes van In ogenschouw hield, zal ook als een blok voor de essayist Oek de Jong vallen.’ – **** HUMO (lees het artikel hier.)

‘Een boeiende essaybundel van een van onze belangrijkste schrijvers.’ – ****  Het Parool

‘Mooie essays: tastend naar inzichten waarbij de schrijver zichzelf niet spaart.’ – **** Dagblad van het Noorden

‘Een interessante bundeling van stukken over uiteenlopende onderwerpen binnen de literatuur en kunst.’ – **** Leeuwarder Courant

‘Een waaier aan onderwerpen. Steeds mooi en goed gedocumenteerd in beeld gebracht, waaruit duidelijk wordt hoe dit schrijverschap is geworteld in een veelheid aan ideeën en intuïties.’ – Friesch Dagblad

**** – Dagblad de Limburger

‘De Jong toont zich in deze verzameling verder vooral als een zoekende lezer, kijker en luisteraar. Zijn blik is hongerig en rusteloos, op zoek naar details en overkoepelende verhalen.’ – **** Cutting Edge (lees het artikel hier.)

**** – Hebban (lees het artikel hier)

 

Over Pier en oceaan